Δευτέρα 23 Ιουνίου 2025

ΚΑΛΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ- ΔΙΚΤΥΟ ΟΙΚΟΣΥΜΜΑΧΙΑΣ

 


Στόχος-Φιλοσοφία

Το έργο εμπνέεται από την παιδαγωγική προσέγγιση Open Canopy και τη φιλοσοφία του Paul Salopek, ενθαρρύνοντας τους μαθητές και τις μαθήτριες να γίνουν ενεργοί, στοχαστικοί παρατηρητές του κόσμου μέσα από ένα βιωματικό, διαθεματικό ταξίδι γνώσης με οδηγό τη μασκότ Andrew.

Στόχος του έργου είναι η καλλιέργεια της παγκόσμιας συνείδησης, της ενσυναίσθησης και της κριτικής σκέψης, μέσω της διερεύνησης πολιτισμών, παγκόσμιων προκλήσεων, κοινωνικών και περιβαλλοντικών ζητημάτων. Οι μαθητές ενισχύουν τις ψηφιακές και επικοινωνιακές τους δεξιότητες, συνεργάζονται, ερευνούν και δημιουργούν, υιοθετώντας στάσεις ενεργού και υπεύθυνου πολίτη.

Η συνεχής ανατροφοδότηση, η συμμετοχή σε θεματικές καμπάνιες και η σύνδεση με την επικαιρότητα ενισχύουν την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου, στοχεύοντας στη βελτίωση της μαθησιακής εμπειρίας μέσα από τη σύνδεση του σχολείου με τον κόσμο.

Δίκτυο Οικοσυμμαχίας: 2ο Νηπιαγωγείο Νέας Αρτάκης, Νηπιαγωγείο Αγίου, Νηπιαγωγείο Αγίου Κωνσταντίνου, 4ο Νηπιαγωγείο Βασιλικού, 2ο Νηπιαγωγείο Ερέτριας, 2ο Νηπιαγωγείο Αμαρύνθου, 6ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας, Νηπιαγωγείο Μαντουδίου, Νηπιαγωγείο Πηλίου, 1ο Νηπιαγωγείο Λάρυμνας, 100ο Νηπιαγωγείο Αθηνών


Στόχοι και Αναγκαιότητα του Έργου

Το έργο «Global Travellers of Ecosimahia #EUvalues #OpenCanopy #SkillsLabs» σχεδιάστηκε με σκοπό να καλλιεργήσει στους μαθητές και τις μαθήτριες μια πολυδιάστατη αντίληψη του κόσμου, μέσα από τη βιωματική, διαθεματική και συνεργατική μάθηση. Εστιάζοντας στην παιδαγωγική φιλοσοφία του Open Canopy και αντλώντας έμπνευση από το παγκόσμιο ταξίδι του δημοσιογράφου Paul Salopek, το έργο επιχειρεί να μεταμορφώσει τη σχολική τάξη σε ένα εργαστήριο παγκόσμιας κατανόησης, ενσυναίσθησης και ενεργού πολιτειότητας.

Η επιλογή ενός εμβληματικού ήρωα, της μασκότ Andrew, λειτουργεί ως αφηγηματικός συνδετικός κρίκος που προσκαλεί τα παιδιά να εξερευνήσουν τον κόσμο με περιέργεια, στοχασμό και κριτική ματιά. Η χρήση επιστολών-προκλήσεων, ψηφιακών εργαλείων, δραστηριοτήτων προγραμματισμού, καλλιτεχνικής δημιουργίας και ρουτινών σκέψης υποστηρίζει μια ολιστική παιδαγωγική προσέγγιση, η οποία:

  • Ενισχύει βασικές δεξιότητες του 21ου αιώνα, όπως η ψηφιακή εγγραμματοσύνη, η συνεργασία, η δημιουργικότητα και η επίλυση προβλημάτων.

  • Καλλιεργεί παγκόσμιες αξίες, όπως ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, η οικολογική συνείδηση, η κοινωνική ευθύνη και η υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

  • Προωθεί τη συμπερίληψη όλων των μαθητών μέσω παιχνιδιού, τέχνης, κίνησης, αφηγηματικών τεχνικών και ενεργών μαθησιακών εμπειριών.

  • Συνδέει τη σχολική πράξη με την κοινωνική πραγματικότητα, εμπλέκοντας τους μαθητές σε δράσεις με νόημα και αντίκτυπο, όπως εθελοντικές καμπάνιες, καλλιτεχνικές εκθέσεις και παρεμβάσεις για την ασφάλεια στο διαδίκτυο.

Η αναγκαιότητα υλοποίησης του έργου προκύπτει από την επιτακτική ανάγκη να προετοιμάσουμε τους μαθητές για έναν κόσμο σύνθετο, διασυνδεδεμένο και ρευστό. Το έργο απαντά στην πρόκληση να αναπτύξουμε στους μικρούς μαθητές και τις μικρές μαθήτριες στάσεις ενεργών παγκόσμιων πολιτών ήδη από την προσχολική ηλικία, διαμορφώνοντας θεμέλια για μια πιο δίκαιη, ειρηνική και βιώσιμη κοινωνία.

Παράλληλα, το έργο ενισχύει τη δυναμική του σχολείου ως κοινότητας μάθησης, προωθώντας τον διάλογο μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων και φορέων και ενδυναμώνοντας τη συνεργασία μεταξύ των σχολείων σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.


Ενέργειες που υλοποιήθηκαν 

Το εκπαιδευτικό ταξίδι των μαθητών και μαθητριών ξεκίνησε με αφετηρία τη γνωριμία με τη μασκότ Andrew, έναν μικρό εξερευνητή που εμπνέεται από τον δημοσιογράφο Paul Salopek και την προσέγγιση Open Canopy. Από το εισαγωγικό στάδιο, τα παιδιά ακολούθησαν τις αποστολές του Andrew, μαθαίνοντας για διαφορετικές χώρες και πολιτισμούς, κατανοώντας παγκόσμια ζητήματα και αναπτύσσοντας δεξιότητες μέσα από βιωματικές και συνεργατικές δραστηριότητες.

Το έργο ενίσχυσε την παγκόσμια συνείδηση, τη φιλαναγνωσία, την ψηφιακή και περιβαλλοντική εκπαίδευση και λειτούργησε ως αφετηρία για διασχολικές συνέργειες, δράσεις εθελοντισμού, καλλιέργεια ενσυναίσθησης και υπεύθυνης πολιτειότητας. Κάθε μήνας έκρυβε νέες προκλήσεις και μαθησιακές εμπειρίες, με πλούσιο παιδαγωγικό περιεχόμενο.

Σεπτέμβριος – Οκτώβριος

Το ταξίδι των μαθητών ξεκίνησε με τη μασκότ Andrew, έναν μικρό εξερευνητή εμπνευσμένο από τον δημοσιογράφο Paul Salopek και την παιδαγωγική προσέγγιση Open Canopy. Οι μαθητές γνώρισαν τον Andrew μέσα από ένα προωθητικό βίντεο, το οποίο τους ενθάρρυνε να ανακαλύψουν τον κόσμο με βιωματικό και διαθεματικό τρόπο.

Παράλληλα, δημιουργήθηκε το λογότυπο του έργου και παρουσιάστηκαν τα συμμετέχοντα σχολεία, ενώ διαμορφώθηκαν από κοινού οι κανόνες ψηφιακής επικοινωνίας στο Twinspace, ενισχύοντας τη δημοκρατική συμμετοχή και την καλλιέργεια υπεύθυνης διαδικτυακής συμπεριφοράς.

Η πρώτη αποστολή του Andrew, με τίτλο «My Dream Trip», προσκάλεσε τα παιδιά να φανταστούν και να μοιραστούν τον δικό τους ονειρεμένο ταξιδιωτικό προορισμό, εμπλέκοντας ενεργά και τα μέλη της οικογένειάς τους. Οι προτιμήσεις καταγράφηκαν σε κοινό Padlet, ενισχύοντας τη συνεργατική κουλτούρα.

Τέλος, δημιουργήθηκε το Κέντρο Μάθησης “Global Travellers of Ecosimahia” στον χώρο του νηπιαγωγείου, το οποίο λειτούργησε ως θεματικός πυρήνας του έργου.


Νοέμβριος

Μέσα από ψηφοφορία, επιλέχθηκε η Ισπανία ως ο πρώτος «προορισμός» του Andrew, καλλιεργώντας δημοκρατικές αξίες και σεβασμό στη γνώμη της πλειοψηφίας. Τα παιδιά διερεύνησαν πληροφορίες για τη χώρα και δημιούργησαν έναν συνεργατικό τουριστικό οδηγό, εξασκώντας γλωσσικές και ψηφιακές δεξιότητες. Στη συνέχεια, με αφορμή τις φυσικές καταστροφές που έπληξαν την Ισπανία, ανέλυσαν φωτογραφίες από πλημμύρες χρησιμοποιώντας τη ρουτίνα σκέψης «Βλέπω – Σκέφτομαι – Αναρωτιέμαι», ενισχύοντας την κριτική σκέψη και την ενσυναίσθηση. Παράλληλα, το έργο εντάχθηκε στην EU Code Week 2024 με τη δράση “Ecoland”, όπου τα παιδιά αξιοποίησαν το ρομπότ Beebot για να προσομοιώσουν βιώσιμες διαδρομές και να εντοπίσουν ανθρώπινες δραστηριότητες που επιβαρύνουν το περιβάλλον.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού, τα παιδιά δημιούργησαν εικόνες με τη βοήθεια Τεχνητής Νοημοσύνης και ανέλυσαν τα έργα τους, προσεγγίζοντας με ευαισθησία βασικά δικαιώματα και ενισχύοντας τη φωνή τους μέσα από την τέχνη και την τεχνολογία.


Δεκέμβριος

Οι μαθητές/τριες έγιναν παρατηρητές-επιστήμονες μέσα από τη δραστηριότητα “Weather Watchers”, όπου επέλεξαν να επισκεφθούν τη Φινλανδία, καταγράφοντας τις καιρικές συνθήκες και συγκρίνοντάς τες με τις δικές τους. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, ενισχύθηκαν οι δεξιότητες παρατήρησης και η περιβαλλοντική επίγνωση. Παράλληλα, υλοποιήθηκαν δράσεις εθελοντισμού σε συνεργασία με ανθρωπιστικές και περιβαλλοντικές οργανώσεις.

Οι ομάδες συμμετείχαν σε δύο σημαντικές καμπάνιες: με συμμετοχή στην έκθεση “Weaving Stories” και στο διεθνές συνέδριο για τα δικαιώματα των παιδιών με τίτλο “Εκπαιδεύοντας παγκόσμιους ενεργούς πολίτες σε έναν κόσμο που διαρκώς εξελίσσεται” και στη δράση ανταλλαγής βιβλίων “Χάρισε ένα βιβλίο, δυνάμωσε το φως”, προωθώντας τη φιλαναγνωσία και τη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος.

Το δίκτυο σχολείων της Οικοσυμμαχίας ανέπτυξε δραστηριότητες για ένα βιώσιμο μέλλον, ακολουθώντας το μοντέλο των Οικολογικών Σχολείων, ενώ παράλληλα δημοσίευσε άρθρα σε συνεργατικά ψηφιακά μέσα.

Ιανουάριος

Μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων, πραγματοποιήθηκε ανατροφοδότηση και αξιολόγηση του έργου, με σκοπό την ευθυγράμμιση των επόμενων δραστηριοτήτων με τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Ο Andrew έστειλε ένα διαδραστικό escape room, μέσα από το οποίο τα παιδιά ανακάλυψαν ότι ο νέος προορισμός του ήταν η Ισλανδία. Γνώρισαν τα γεωγραφικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά της χώρας και, με τη μέθοδο του storytelling, δημιούργησαν το συνεργατικό βιβλίο «The Trip of the Bear», αξιοποιώντας τη ρουτίνα σκέψης «Αρχή – Μέση – Τέλος». Η ιστορία παρουσίαζε την πορεία της αρκούδας πριν φτάσει στην πόλη, βασισμένη στο διάσημο παιδικό βιβλίο «Χάθηκα». Τα παιδιά ερεύνησαν τα αίτια και τις συνέπειες του λιωσίματος των πάγων και κατέληξαν σε ένα αισιόδοξο μήνυμα με την επιστροφή της αρκούδας στο φυσικό της περιβάλλον, καλλιεργώντας δεξιότητες παρατηρητικότητας, συνεργασίας και επίλυσης προβλήματος.

Με αφορμή την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2025 (SID 2025), οι μαθητές συμμετείχαν στον διαγωνισμό του Safer Internet 4 Kids με τίτλο “WE say NO to Cyberbullying: We Learn, We Protect, We Support!”. Δημιούργησαν έναν χάρτη με αριθμημένη διαδρομή, στην οποία βασικά στοιχεία ήταν QR codes και ζωγραφιές με προτάσεις και προκλήσεις για ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο. Με τη βοήθεια του Beebot, οι ομάδες ακολουθούσαν τη διαδρομή και στο τέλος της πορείας τους λάμβαναν έπαινο “Ψηφιακή Ασπίδα”.

Η δράση επεκτάθηκε με τη διοργάνωση μιας Ανοιχτής Εβδομάδας για το Ασφαλές Διαδίκτυο, παρακινώντας και άλλα σχολεία να συμμετάσχουν. Οι μαθητές ανέλαβαν ρόλο πολλαπλασιαστών, προωθώντας το μήνυμα κατά του διαδικτυακού εκφοβισμού σε ευρύτερες σχολικές κοινότητες.

Φεβρουάριος

Ο Andrew, η μασκότ, μετά τη γνωριμία με την πολική αρκούδα, ξεκίνησε νέο ταξίδι με έναν μεταναστευτικό γλάρο. Έστειλε στα παιδιά κουίζ-παιχνίδι για τον προορισμό του και το παιχνίδι προγραμματισμού “GET OUT OF THE PYRAMID”, που γνώρισε στα παιδιά τις πυραμίδες και τον αιγυπτιακό πολιτισμό. Παράλληλα, οι μαθητές έμαθαν για τη φτώχεια και τα ανθρώπινα δικαιώματα, ειδικά μέσα από την κοινότητα των Ζαμπαλίν στην Αίγυπτο, που διακρίνεται για την ανακύκλωση, χρησιμοποιώντας την τεχνική “Beauty & Truth” για την ανάλυση μιας σχετικής φωτογραφίας, ενώ κατέγραψαν τις απαντήσεις τους σε ηχητική μορφή. Ακόμη, υλοποίησαν δραστηριότητες εμπνευσμένες από αυτή, όπως “Ανακυκλώνω σαν τους Ζαμπαλίν” και δημιούργησαν τον συνεργατικό οδηγό “No Waste”.

Έπειτα, ο Andrew ταξίδεψε στην Κένυα, όπου τα παιδιά ζωγράφισαν ζώα της σαβάνας, δημιούργησαν αινίγματα και διερεύνησαν τους κινδύνους για τα είδη. Μέσα από φωτογραφίες και τη τεχνική των δημιουργικών ερωτήσεων, ανέλυσαν κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα και δημιούργησαν ηχητικά αφηγήματα που καλλιεργούν ενσυναίσθηση.


Μάρτιος
Επόμενος προορισμός η Κίνα, με τον Andrew να ταξιδεύει στη χώρα με τη βοήθεια μιας χάρτινης σαΐτας. Οι μαθητές/τριες μελέτησαν τον πολιτισμό και το περιβάλλον της Κίνας, και δημιούργησαν ψηφιακή αφίσα στην οποία κατέγραψαν στοιχεία του πολιτισμού, της φύσης και της καθημερινής ζωής, καλλιεργώντας έτσι την πολιτισμική κατανόηση και σεβασμό στη διαφορετικότητα.

Στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης για περιβαλλοντικά ζητήματα, οι μαθητές ασχολήθηκαν με το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Μέσα από τη χρήση του συννεφόλεξου, ανέλυσαν τις αιτίες και τις επιπτώσεις της ρύπανσης στην υγεία και το περιβάλλον. Παράλληλα, αξιοποίησαν τη ρουτίνα σκέψης Creative Questions για να αναπτύξουν και να προτείνουν δημιουργικές λύσεις και ερωτήματα σχετικά με το θέμα. Αυτή η προσέγγιση ενθάρρυνε την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα.

Οι δραστηριότητες αυτές στόχευαν να καλλιεργήσουν τη συνείδηση των μαθητών τόσο για τις περιβαλλοντικές προκλήσεις όσο και για τη σημασία της πολιτισμικής ανταλλαγής και κατανόησης, ενισχύοντας παράλληλα δεξιότητες ψηφιακής δημιουργίας και συνεργασίας.

Απρίλιος
Με τη βοήθεια ενός κινέζικου δράκου η μασκότ προσγειώθηκε στις βραζιλιάνικες φαβέλες, ένα μέρος που φέρνει στο προσκήνιο σοβαρά κοινωνικά ζητήματα, όπως η φτώχεια και η έλλειψη πρόσβασης στη μόρφωση. Τα παιδιά, μέσα από συζητήσεις και δραστηριότητες, ευαισθητοποιήθηκαν σχετικά με το δικαίωμα κάθε παιδιού στη μόρφωση και τη σημασία της ισότητας.

Στο πλαίσιο αυτό, οι μαθητές/τριες δημιούργησαν συνεργατικές αφίσες που προωθούν τη φιλαναγνωσία και ενθαρρύνουν την αγάπη για τα βιβλία. Παράλληλα, συμμετείχαν στη δράση “Silent Book” για να γιορτάσουν την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, όπου τα παιδιά έφτιαξαν μια σελίδα για το συνεργατικό εικονοβιβλίο. Το δίκτυο της Οικοσυμμαχίας σε συνεργασία με τις Δημόσιες Κεντρικές Βιβλιοθήκες της Στερεάς Ελλάδας και του εξωτερικού, έστειλε ανοιχτή πρόσκληση, προκειμένου να λάβουν μέρος και άλλα σχολεία και να εμπλουτιστεί το “Silent Book”. Στη δράση συμμετείχαν 62 ομάδες από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό που ενίσχυσαν τη φαντασία και την εκφραστική ικανότητα.

Επιπλέον, στο πλαίσιο της Οικοσυμμαχίας, οι μαθητές πήραν μέρος στη δράση “The Sculpture of Rights” — μια πρωτοβουλία που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση για τα δικαιώματα του παιδιού μέσα από δημιουργική τέχνη και συλλογικές δράσεις.

Τέλος, οι μαθητές οργάνωσαν πέντε περιβαλλοντικές δράσεις, συνδυάζοντας την εκπαιδευτική διαδικασία με τις Παγκόσμιες Ημέρες Δράσης (GAD 2025). Αυτές οι δράσεις παρουσιάστηκαν με τη μορφή συνεργατικής ψηφιακής παρουσίασης, όπου κάθε ομάδα ανέδειξε περιβαλλοντικά ζητήματα και προτάσεις για βιώσιμη ανάπτυξη.

Μάιος

Τον Μάιο, ο Andrew ξεκίνησε ταξιδεύοντας στη Βόρεια Αμερική, όπου οι μαθητές εργάστηκαν σε τέσσερις θεματικές ομάδες με στόχο την ευαισθητοποίηση για ισορροπημένη διατροφή και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, την ανάλυση των υπολειμμάτων φαγητού, την έρευνα οικολογικών συσκευασιών και την κομποστοποίηση. Δημιούργησαν ενημερωτικό και ψηφιακό υλικό, συνεργάστηκαν με ειδικούς και χρησιμοποίησαν τη ρουτίνα σκέψης «Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι», ενώ σημαντική δράση ήταν η ψηφιακή ζωγραφική με σουρεαλιστικά φαγητά, που έγινε μέσω Τεχνητής Νοημοσύνης, ενισχύοντας το συλλογικό πνεύμα και τη δημιουργικότητα. Στο δεύτερο μισό του μήνα, ο Andrew βρέθηκε στην Αυστραλία, όπου οι μαθητές μελέτησαν βιωματικά την αειφόρο διαχείριση φυσικών πόρων, την προστασία οικοσυστημάτων, την ξηρασία και τη βιοποικιλότητα, δημιουργώντας ψηφιακές παρουσιάσεις για τα απειλούμενα είδη και συζητώντας για την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση. Η δράση συνδέθηκε με τους Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης και ολοκληρώθηκε με διαδικτυακή έκθεση που ενίσχυσε την κριτική σκέψη, την υπευθυνότητα και τη συνεργασία των μαθητών.

Μέσα από την εξερεύνηση διαφορετικών περιοχών και πολιτισμών, οι μαθητές ενίσχυσαν την κατανόησή τους για τη σημασία της αειφορίας και της προστασίας του πλανήτη, αναπτύσσοντας παράλληλα δεξιότητες και αξίες που θα τους συνοδεύουν σε όλη τους τη ζωή. Το πρόγραμμα αποτέλεσε γέφυρα γνώσης και δράσης, εμπνέοντας τη νέα γενιά να γίνει υπεύθυνη και ευαισθητοποιημένη για το μέλλον του κόσμου μας.

Σύνδεσμος έργου:

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/global-travellers-ecosimahia-euvalues-opencanopy-skillslabss/twinspace


Αποτελέσματα της δράσης

Οι σχολικές κοινότητες συμμετείχαν ενεργά σε πολυδιάστατες δράσεις που συνδύασαν τις ρουτίνες σκέψης του Project Zero και με παιδαγωγικές πρακτικές εστιασμένες σε περιβαλλοντικά και κοινωνικά ζητήματα. Η εκπαιδευτική διαδικασία διαμεσολαβήθηκε από μηνύματα τέχνης, καθημερινής ζωής, αλλά και παγκόσμιων δυνάμεων και ιστοριών, ενώ αξιοποιήθηκαν ποικίλα ψηφιακά εργαλεία, ακόμη και τεχνητή νοημοσύνη, για την υποστήριξη της μάθησης.

Η προσέγγιση αυτή ενίσχυσε τη συμμετοχή και το ενδιαφέρον των μαθητών και των εκπαιδευτικών, προωθώντας νέες πρακτικές που αναπτύσσουν δεξιότητες του 21ου αιώνα όπως η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η συνεργασία και η ενσυναίσθηση. Με τη χρήση της μασκότ Andrew, βιωματικών παιχνιδιών, ψηφιακών παρουσιάσεων και ρουτινών σκέψης, το έργο προώθησε την ενεργητική μάθηση και την κοινωνική ευθύνη, καθιστώντας τα σχολεία φορείς αλλαγής για ένα βιώσιμο και αλληλέγγυο μέλλον.

Οι ρουτίνες σκέψης, βασισμένες στη μεθοδολογία του PZ Harvard, αποτέλεσαν τη βασική παιδαγωγική δομή που συνέδεσε κοινωνικές, πολιτιστικές και οικολογικές δραστηριότητες. Η συνεργασία με ειδικούς (μέντορες PZ, διατροφολόγους, συγγραφείς κ.ά.) και φορείς (Πανεπιστήμια, δημοτικές βιβλιοθήκες, Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού, Οικολογικά Σχολεία, European Blue Schools, Plastic Clever Schools, Actionaid κ.ά.) αναβάθμισε την ποιότητα των δράσεων, εμπλουτίζοντας το εκπαιδευτικό υλικό και τις εμπειρίες των μαθητών.

Παράλληλα, η διαρκής ανατροφοδότηση της συντονιστικής ομάδας, μέσα από παρατηρήσεις, ημερολόγια και μαθητικά συμβούλια (τεχνική Φρενέ), ενίσχυσε την οργάνωση της σχολικής κοινότητας, βελτίωσε τις σχέσεις μεταξύ των μελών και προώθησε την κοινωνική συνοχή και το συλλογικό αίσθημα ευθύνης απέναντι σε περιβαλλοντικά και κοινωνικά ζητήματα.

Η χρήση καινοτόμων εργαλείων αξιολόγησης, όπως ψηφιακά παιχνίδια, φύλλα εργασίας ανοιχτού τύπου, ερωτηματολόγια Google Forms, υποστήριξε την αναγνώριση των γνωστικών και συναισθηματικών αναγκών των μαθητών/τριών και βελτίωσε τον σχεδιασμό των δράσεων, προσφέροντας παράλληλα ευκαιρίες για αυτογνωσία και μεταγνωστική μάθηση.

Ο ποιοτικός αντίκτυπος του έργου φάνηκε από την ευρεία συμμετοχή σε δράσεις που προώθησαν τα δικαιώματα του παιδιού (έκθεση «Weaving Stories»), τον αλληλοσεβασμό και την υπεύθυνη χρήση του διαδικτύου (Netiquette), την αξιοποίηση της τέχνης ως μέσο έκφρασης συναισθημάτων, καθώς και τον εθελοντισμό σε κοινωνικές και περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες (π.χ. δράσεις GAD 2025, Actionaid, European Blue Schools, Plastic Clever Schools).

Επιπροσθέτως, η ομάδα της Οικοσυμμαχίας ανέλαβε την πρωτοβουλία οργάνωσης ανοιχτής πρόσκλησης για συμμετοχή στον 7ο Μαθητικό Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών της ΕΕΛΛΑΚ. Ως κορυφαία πράξη κοινωνικής συμμετοχής και βιώσιμης σκέψης, καθεμία από τις σχολικές ομάδες πραγματοποίησε παρέμβαση στον δημόσιο χώρο της γειτονιάς του σχολείου της. Τοποθέτησε QR codes που περιείχαν πληροφορίες για το σημείο, παιχνίδια για παιδιά, περιβαλλοντικά μηνύματα καθώς και άλλα διαδραστικά στοιχεία που ενίσχυαν την προσβασιμότητα και την ιδιωτικότητα, δημιουργώντας έναν δημόσιο χώρο πιο συμπεριληπτικό και φιλικό προς όλους.

Τα συνεργατικά αποτελέσματα δημοσιεύτηκαν σε τοπικά μέσα ενημέρωσης και στα ψηφιακά κανάλια των σχολείων, ενώ οι φορείς συμμετείχαν σε καμπάνιες και μαθητικούς διαγωνισμούς ευαισθητοποίησης. Η συνεργασία με την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και Πανεπιστημιακά Ιδρύματα (Harvard) ενίσχυσε την επιστημονική και κοινωνική διάσταση του έργου.

Επιπλέον, η ενσωμάτωση της αργής παρατήρησης και των ρουτινών σκέψης συνέβαλε σημαντικά στην ψυχοκοινωνική ευεξία μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών, προωθώντας την ενσυνειδητότητα, την αυτογνωσία και τις υγιείς σχέσεις εντός της σχολικής κοινότητας.

Συνολικά, το έργο συνέβαλε στη δημιουργία αειφόρων σχολείων με κεντρικό άξονα τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης, αναδεικνύοντας τον ενεργό πολίτη και τις δεξιότητες του 21ου αιώνα ως θεμέλια για τη σχολική και κοινωνική καινοτομία.


Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν 

Κατά την υλοποίηση του έργου, προέκυψαν σημαντικές δυσκολίες, κυρίως λόγω της απουσίας διαδραστικών πινάκων στα νηπιαγωγεία, γεγονός που περιόρισε τη δυνατότητα χρήσης ψηφιακών εργαλείων με διαδραστικό και ελκυστικό τρόπο για τα παιδιά. Επιπλέον, οι μειωμένοι πόροι επηρέασαν την προμήθεια κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού και μέσων, ενώ η αδυναμία σταθερής και αξιόπιστης σύνδεσης στο διαδίκτυο δυσχεραίνει την πρόσβαση σε ψηφιακές πλατφόρμες και την επικοινωνία με συνεργάτες. Παρά τις προκλήσεις αυτές, η ομάδα εργασίας επέδειξε προσαρμοστικότητα και επιμονή, αναζητώντας εναλλακτικές λύσεις και προσαρμόζοντας τις δράσεις ώστε να ανταποκρίνονται στις δυνατότητες των σχολείων, διατηρώντας τον παιδαγωγικό και κοινωνικό χαρακτήρα του έργου.


Υλικό που παρήχθη ή αξιοποιήθηκε 

Στο πλαίσιο του έργου που εφαρμόστηκε στις σχολικές κοινότητες, παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίστηκαν, παράχθηκαν ποικίλα εκπαιδευτικά υλικά και δράσεις που ενίσχυσαν τη μαθησιακή διαδικασία και την κοινωνική συμμετοχή. Τα συνεργατικά αποτελέσματα δημοσιεύθηκαν σε τοπικά μέσα ενημέρωσης και στις σελίδες των συνεργαζόμενων σχολείων, ενισχύοντας τη διάχυση και την υποστήριξη από την τοπική κοινωνία. Αυτά τα υλικά και οι δράσεις συνέβαλαν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων 21ου αιώνα, όπως η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα και η συνεργασία, ενισχύοντας τη μαθησιακή εμπειρία των μαθητών/τριών και την κοινωνική συνοχή της σχολικής κοινότητας.

-Δραστηριότητες Οκτωβρίου:

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/global-travellers-ecosimahia-euvalues-opencanopy-skillslabss/twinspace/pages/october-activities


-Δραστηριότητες Νοεμβρίου:

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/global-travellers-ecosimahia-euvalues-opencanopy-skillslabss/twinspace/pages/november-activities


-Δραστηριότητες Δεκεμβρίου:

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/global-travellers-ecosimahia-euvalues-opencanopy-skillslabss/twinspace/pages/decembers-activities


-Δραστηριότητες Ιανουαρίου:

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/global-travellers-ecosimahia-euvalues-opencanopy-skillslabss/twinspace/pages/januarys-activities


-Δραστηριότητες Φεβρουαρίου: 

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/global-travellers-ecosimahia-euvalues-opencanopy-skillslabss/twinspace/pages/februarys-activities


-Δραστηριότητες Μαρτίου: 

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/global-travellers-ecosimahia-euvalues-opencanopy-skillslabss/twinspace/pages/marchs-activities


-Δραστηριότητες Απριλίου:

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/global-travellers-ecosimahia-euvalues-opencanopy-skillslabss/twinspace/pages/aprils-activities


-Δραστηριότητες Μαϊου: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/global-travellers-ecosimahia-euvalues-opencanopy-skillslabss/twinspace/pages/mays-activities


-Ημέρα Ασφαλούς διαδικτύου 2025- SID 2025: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/global-travellers-ecosimahia-euvalues-opencanopy-skillslabss/twinspace/pages/sid-2025


-Λεξικό του έργου: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/global-travellers-ecosimahia-euvalues-opencanopy-skillslabss/twinspace/pages/dictionary


-Περιβαλλοντικές καμπάνιες: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/global-travellers-ecosimahia-euvalues-opencanopy-skillslabss/twinspace/pages/environmental-actions-campaigns


-Τελικά Αποτελέσματα: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/global-travellers-ecosimahia-euvalues-opencanopy-skillslabss/twinspace/pages/final-results


Επιμορφώσεις

  • Στις αρχές και στο τέλος Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκαν δύο δίωρες επιμορφωτικές συναντήσεις με την ομάδα των σχολείων του δικτύου της “Οικοσυμμαχίας” και την πρέσβειρα του Project Zero (PZ), με έμφαση στις ρουτίνες σκέψης και την εφαρμογή τους στην εκπαιδευτική πράξη, προσανατολισμένη στους στόχους και τις ανάγκες του έργου. 

  • Στις 17-18 Μαΐου, η συντονιστική ομάδα του έργου συμμετείχε στο διεθνές συνέδριο που διοργανώθηκε στον Πειραιά με τίτλο “Εκπαιδεύοντας παγκόσμιους ενεργούς πολίτες σε έναν κόσμο που διαρκώς εξελίσσεται”, όπου υπήρξε άμεση επαφή και συνεργασία με μεγάλα ονόματα του Project Zero, ενισχύοντας την κατανόηση και την υλοποίηση των μεθόδων. Στη συνέχεια, οι εκπαιδευτικοί λειτούργησαν ως πολλαπλασιαστές μεταφέροντας τις εμπειρίες και τις νέες γνώσεις που απέκτησαν στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας.

Οι επιμορφώσεις αυτές ενίσχυσαν τις γνώσεις και δεξιότητες των εκπαιδευτικών και συνέβαλαν στην ποιοτική αναβάθμιση του έργου.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου